ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
Ἀριθμὸς 50
Κυριακὴ ΙΑ΄ Λουκᾶ
14 Δεκεμβρίου 2014
Λουκᾶ ιδ΄ 16 – 24, Ματθαίου κβ΄ 14
Σ’ ἕνα
δεῖπνο ἀλλιώτικο, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, σ’ ἕνα δεῖπνο τὸ
ὁποῖο παρομοιάζεται μὲ τὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν, προσκαλεῖ
τὸν ἄνθρωπο ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Στὴν τιμητικὴ πρόσκληση ποὺ τοὺς
ἀπευθύνει γιὰ συμμετοχὴ στὸ ξεχωριστὸ αὐτὸ δεῖπνο, οἱ
προσκεκλημένοι μὲ εὔσχημο τρόπο προφασίζονται καὶ
ἐπικαλοῦνται τὶς μέριμνες τῆς καθημερινῆς ζωῆς γιὰ ν’
ἀρνηθοῦν νὰ παραστοῦν. Τὸ χωράφι, ἡ ἀγορὰ βοδιῶν καὶ ὁ γάμος,
ἀπὸ εὐλογία τοῦ Θεοῦ μετατράπηκαν σὲ προφάσεις γιὰ ν’
ἀπορρίψει ὁ ἄνθρωπος τὸ μεγαλεῖο ποὺ τοῦ πρόσφερε ἡ θεϊκὴ
ἀγάπη.
Δικαιολογημένα,
λοιπόν, ὁ οἰκοδεσπότης μόλις ἀκούει τὶς φτηνὲς
δικαιολογίες ποὺ προβλήθηκαν, ἐξοργίζεται. Αὐτὸ συμβαίνει
γιατί ἡ τιμὴ ποὺ κάνει ὁ Θεὸς στὸν ἄνθρωπο νὰ τὸν καλέσει σὲ
κοινωνία μαζί του, συνιστᾶ ἕνα ἀνεπανάληπτο μεγαλεῖο, γιὰ
τὴν ἄρνηση τοῦ ὁποίου δὲν χωρεῖ καμία δικαιολογία. Πόσο
μᾶλλον οἱ τόσο φθηνὲς ποὺ ἐπικαλοῦνται οἱ προσκεκλημένοι τῆς
περικοπῆς. Παρόμοιες αἰτιάσεις ὅμως προβάλλονται καὶ
σήμερα γιὰ ν’ ἀρνοῦνται κάποιοι νὰ συμμετάσχουν στὴν
κοινωνία ἀγάπης ποὺ ἀνοίγει ἐνώπιόν τους ἡ μητέρα μας
Ἐκκλησία. Δικαιολογίες γιὰ ἀσχολίες, οἱ ὁποῖες ἀφήνουν
τὸν ἄνθρωπο καθηλωμένο καὶ ἐγκλωβισμένο στὰ ὑλικὰ ἀγαθά,
προτάσσονται συνήθως γιὰ νὰ μᾶς ἀφήνουν μακριὰ ἀπὸ τὸ
Εὐχαριστιακὸ Δεῖπνο, μακριά ἀπὸ τὸν Ἄρτο τῆς Ζωῆς, τὸ Οὐράνιο
Μάννα, ποὺ μᾶς τρέφει πνευματικὰ καὶ μᾶς ἐντάσσει στὸ χῶρο τῆς
θείας ζωῆς. Οἱ ἀσφυκτικοὶ ρυθμοὶ τῆς καθημερινότητας ποὺ
περισφίγγουν τὸν ἄνθρωπο σήμερα, τὸν ἔχουν μετατρέψει
δυστυχῶς σ’ ἕνα κατευθυνόμενο μηχάνημα. Δὲν τοῦ ἐπιτρέπουν
νὰ ἔχει οὔτε πρόσωπο οὔτε ταυτότητα. Ἡ ἐργασία ἀπὸ
εὐλογία ἔχει μετατραπεῖ σὲ δουλεία, παραμένοντας καὶ αὐτὴ
ἀποψιλωμένη ἀπὸ τὸ βαθύτερο νόημα καὶ περιεχόμενό της.
Καὶ ὄχι μόνο αὐτό. Ἀφήνουμε τὴν ἐργασία νὰ λειτουργεῖ ὡς
πρόφαση γιὰ νὰ ἀπορρίψουμε ἀπὸ τὴ ζωή μας τὸ μεγαλεῖο τῶν
θείων δωρεῶν καὶ εὐλογιῶν ποὺ ξεδιπλώνει ἐνώπιόν μας ἡ
ἀγάπη τοῦ Θεοῦ.
Ὅλες οἱ
δικαιολογίες καὶ οἱ προφάσεις, οἱ ἐπαγγελματικές μας
ἐνασχολήσεις καὶ ἄλλα πολλὰ ποὺ μπορεῖ νὰ ἐπικαλούμαστε,
μετατρέπονται ἀπὸ εὐλογία σὲ κατάρα, ὄταν ἐπιτρέπουμε
νὰ παρεμβάλλονται ὡς τροχοπέδη στὸν πνευματικό μας ἀγῶνα καὶ
στὴ δυνατότητα νὰ ἔλθουμε σὲ κοινωνία μὲ τὸν Θεό. Αὐτὸ
ἀκριβῶς τὸ βιώνουμε ὡς ἐφιάλτη σήμερα μέσα ἀπὸ τὰ
ἀδιέξοδα ποὺ προκαλεῖ ἡ οἰκονομικὴ κρίση, ἡ ὁποία στὸ
βάθος της εἶναι πνευματικὴ κρίση, κρίση προσώπων.
Παρὰ τὰ
ὅποια ἐμπόδια καὶ τὶς ὅποιες ἀνθρώπινες αἰτιάσεις, τὸ δεῖπνο
δὲν ἀναβάλλεται. Ἡ ἀνθρώπινη κακία συνθλίβεται μπροστὰ στὸ
μεγαλεῖο τῆς ἀπεριόριστης θεϊκῆς ἀγάπης. Τὸ σχέδιο τοῦ
Θεοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου δὲν μπορεῖ νὰ ματαιωθεῖ, ὅσο
καὶ ἂν τὸ κακὸ θεριεύει καὶ ὑψώνεται στὴν καθημερινὴ ζωή.
Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι ὁ οἰκοδεσπότης παραγγέλλει στὸν
ὑπηρέτη του νὰ καλέσει στὸ δεῖπνο ὅσους οἱ φαρισαῖοι ἄφηναν
ἔξω ἀπὸ αὐτὸ καὶ τοὺς ἀπέκλειαν ὡς ἀνάξιους τῆς ἀγάπης τοῦ
Θεοῦ. Ἀκριβῶς, ἡ δεύτερη ἀποστολὴ τοῦ δούλου ἔξω ἀπὸ τὴν
πόλη, συμβολίζει τὴν πρόσκληση τοῦ Θεοῦ πρὸς τοὺς ἐθνικούς, τὸν
εἰδωλολατρικὸ κόσμο, γιὰ νὰ ἐγκολπωθεῖ τὸ εὐαγγελικὸ
μήνυμα. Ἀπὸ μία τέτοια ἐξέλιξη ἀναδεικνύεται καὶ ἡ
οἰκουμενικότητα τῆς Ἐκκλησίας, ὡς δύναμη καὶ ζωὴ ποὺ
ἀγκαλιάζει διάπλατα ὅλον τὸν κόσμο.
Ἀγαπητοὶ
μου ἀδελφοί, τὸ τραπέζι τῆς θείας ἀγάπης εἶναι πάντοτε
ἀνοικτό. Ὁ Θεὸς σὲ κάθε τόπο καὶ κάθε ἐποχὴ στέλνει τοὺς
ἐργάτες τοῦ Εὐαγγελίου γιὰ νὰ καλέσουν ὅλους νὰ συμμετάσχουν
σ’ αὐτό. Τὸ Εὐχαριστιακὸ Δεῖπνο, ἡ Θεία Κοινωνία, τρέφει
πνευματικὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ τὸν ἀφήνει νὰ ἀκτινοβολεῖ ὡς
ὕπαρξη χριστοειδής. Ἡ συμμετοχὴ σ’ αὐτὸ ὄχι μόνο δὲν μπορεῖ
νὰ ἐμποδίζεται ἀπὸ τὶς διάφορες μέριμνες τῆς
καθημερινότητας, ἀλλὰ προσδίδει καὶ ἕνα βαθύτερο νόημα
καὶ περιεχόμενο σ’ αὐτές. Τὸ παράδειγμα τῶν ἁγίων ἀποτελεῖ
τὴν πιὸ ἰσχυρὴ μαρτυρία. Ὅλη τὴ ζωὴ τοὺς οἱ ἅγιοι τῆς
Ἐκκλησίας μας τὴν ἀντιπρόσφεραν εὐχαριστιακὰ στὸν Θεὸ καὶ
γι’ αὐτὸ καταξιώθηκαν τῆς οὐράνιας μακαριότητας. Ἂς
ἀκολουθήσουμε κι ἐμεῖς τὸ δικό τους παράδειγμα καὶ ἄς τοὺς
μιμηθοῦμε στὴ ζωή μας. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου