Ρ/Σ ΣΗΜΑΝΤΡΟ ΤΗΣ ΧΙΑΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ: Έθιμα της Τσικνοπέμπτης

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ


Πατήστε στην εικόνα για απευθεία μετάδοση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ

.. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΙΟΥ κ. ΜΑΡΚΟΥ Σάββατον Λαζάρου 12.04.2025 Ἱ. Προσκύνημα Ἁγίου Μακαρίου Βροντάδου (Θ. Λειτουργία) Σάββατον Λαζάρου 12.04.2025 Παναγία Pουχουνιώτισσα Καταρράκτου (Ἑσπερινός Βαΐων, ὥρα 18.30) Κυριακή Βαΐων 13.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Θεία Λειτουργία) Κυριακή Βαΐων 13.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Ἀκολουθία Νυμφίου, ὥρα 19.00) Μ. Δευτέρα 14.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Μάρκου Βροντάδου (Προηγιασμένη Θ.Λειτουργία) Μ. Δευτέρα 14.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Ἀκολουθία Νυμφίου, ὣρα 19.00) Μ. Τρίτη 15.04.2025 Ἱ. Προσκύνημα Παλαιοχριστιανικῆς Βασιλικῆς Ἁγίου Ἰσιδώρου (Προηγιασμένη Θ.Λειτουργία) Μ. Τρίτη 15.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Ἀκολουθία Νυμφίου, ὣρα 19.00) Μ. Τετάρτη 16.04.2025 Ἱερά Μονή Παναγίας Βοηθείας (Προηγιασμένη Θ.Λειτουργία) Μ. Τετάρτη 16.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Ἀκολουθία Ὄρθρου Μ. Πέμπτης, ὣρα 19.00) Μ. Πέμπτη 17.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Θεία Λειτουργία) Μ. Πέμπτη 17.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Ἀκολουθία Ἁγίων Παθῶν, ὣρα 19.00) Μ. Παρασκευή 18.04.2025 Ἱερός Μητροπολιτικός Ναός Χίου (Μεγ. Ὧραι - Ἑσπερινός Αποκαθηλώσεως, ὣρα 08.00) Μ. Παρασκευή 18.04.2025 Ἱερός Μητροπολιτικός Ναός Χίου(Ἀκολουθία Ἐπιταφίου Θρήνου, ὣρα 19.00) Μ. Σάββατον 19.04.2025 Ἱερός Ναός Ἁγίου Γεωργίου Βροντάδου (Θεία Λειτουργία) Μ. Σάββατον 19.04.2025 Ἱερός Μητροπολιτικός Ναός Χίου (Τελετή Αναστάσεως - Θεία Λειτουργία, ὥρα 23.00) ΑΓΙΟΝ ΠΑΣΧΑ 20.04.2025 Ἱερός Μητροπολιτικός Ναός Χίου (Ἑσπερινός Ἀγάπης, ὥρα 10.00) .

Έθιμα της Τσικνοπέμπτης


11 Φεβρουαρίου 2015
antikrysto
Η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου (Κρεατινής) ονομάζεται Τσικνοπέμπτη ή Τσικνοπέφτη, επειδή την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια ψήνουν κρέας ή λειώνουν το λίπος από τα χοιρινά και ο μυρωδάτος καπνός (τσίκνα) είναι διάχυτος παντού. Από αυτή την τσίκνα, λοιπόν, έχει πάρει και το όνομά της η Πέμπτη και λέγεται Τσικνοπέμπτη.
Με άγνωστη μέχρι στιγμής προέλευση, το έθιμο χάνεται στα βάθη των αιώνων. Εικασίες αναφέρουν ότι προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, που επιβίωσαν του Χριστιανισμού. Σύμφωνα με τον λαογράφο Δημήτριο Λουκάτο, το φαγοπότι και το γλέντι της ημέρας είναι «ομοιοπαθητικές προσπάθειες για την ευφορία της γης».Είναι ημέρα χαράς αλλά και προετοιμασίας για τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς, καθώς η σαρανταήμερη περίοδος της Σαρακοστής πριν το Πάσχα πλησιάζει.

Την Τσικνοπέμπτη, που βρίσκεται στο μέσο του Τριωδίου, ξεκινούν ουσιαστικά οι εκδηλώσεις της Αποκριάς, οι οποίες κορυφώνονται με τα Κούλουμα την Καθαρά Δευτέρα. Ανάλογες γιορτές υπάρχουν στη Γερμανία (Schmutziger Donnerstag = Λιπαρή Πέμπτη) και στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ (Mardi Gras = Λιπαρή Τρίτη), που συνδυάζονται με καρναβαλικές εκδηλώσεις.
_0138
Στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας τελούνται τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσια ή αλλιώς Κουτσομπολιά ή Πέτε Γόλια. Η πετεγολέτσα, το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ της Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία “Κουκουνάρα”, της πόλης τής Κέρκυρας.
Στις Σέρρες ανάβονται μεγάλες φωτιές στις αλάνες, στις οποίες αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους. Στο τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ αναλαμβάνει τα «προξενιά», ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα με ένα ξύλο.
Στην Κομοτηνή καψαλίζουν την κότα που θα φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (της Απόκρεω). Αυτήν την ημέρα τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσσουν δώρα φαγώσιμα. Ο αρραβωνιαστικός στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον κούρκο, και εκείνη στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Όλα αυτά πραγματοποιούν την παροιμία πως ο «έρωτας περνάει από το στομάχι».
Στο Ηράκλειο της Κρήτης, μικροί και μεγάλοι περιδιαβαίνουν μεταμφιεσμένοι στους δρόμους και στις πλατείες της πόλης, τραγουδώντας και χορεύοντας.
Στην Ιο, το βράδυ της Τσικνοπέμπτης μασκαράδες ζωσμένοι με κουδούνια προβάτων διασχίζουν τη Χώρα και επισκέπτονται σπίτια και καταστήματα, ενώ στον Πόρο, η παράδοση επιβάλλει στους νέους να κλέψουν ένα…μακαρόνι, το οποίο θα βάλουν κάτω από το μαξιλάρι τους για να δουν ποια θα παντρευτούν.
Το ίδιο έθιμο ισχύει και την Ήπειρο, αλλά οι νέοι βάζουν στο μαξιλάρι τις κορδέλες από το παραδοσιακό γαϊτανάκι, οι οποίες κόβονται στον τελευταίο (απογευματινό) χορό την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς.
 http://www.pemptousia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περί του Muses Radio Player...
Έκδοση 2.1 (html5)